Blogg BK

Barnkulturproducenterna på Bibu 2018


Förra veckan reste fyra utav Luckans kulturproducenter n
er till Helsingborg för att delta i Bibufestivalen som ordnas vartannat år. Bibu är en fyra dagar lång scenkonstfestival som arrangerats sedan 2006. Festivalen bildar en arena där kulturaktörer och kulturproducenter som arbetar med barn, unga, kultur och scenkonst möts. På plats blir deltagarna inspirerade, på samma gång som det kulturella utbudet och kontaktnätverket breddas.

Under festivalen visades över 20 föreställningar i många omgångar och korta seminarier om aktuella teman. Luckans 2 barnkulturproducenter valde att gå och lyssna på en paneldiskussion om tillgänglighet kring scenkonsten och såg 8 olika föreställningar som kunde tas in till Finland, eller inspirera på andra plan. Föreställningarna riktade sig till olika målgrupper och hette: Myriander av världar, Mamman, Guldet, Åskådaren, Lår, Törnrosa – Den enda sanna kärlekens tid, East Side Stories och Sagan om Sverige.

Föreställningarna förgyllde publikens kreativa sinnen och skådespelarna visade igen en gång hur verklighet och fantasi i kombination med viktiga budskap och estetik på scenen berör människan. Hos publiken skapas en inre reflektion, på samma gång som det estetiska väcker känslor och beundran. Scenkonsten kan kanske vara ett av de finaste sättet att påverka människan på, om man lyckats med sin teaterproduktion. En del av föreställningarna under Bibu berörde publiken på ett rätt så personligt plan, medan andra kunde vara speciellt intressanta ur kulturproducentens och den egna verksamhetens synvinkel. Som exempel, Törnrosa – Den enda sanna kärlekens tid, hade på ett fantastiskt sätt fortsatt berättelsen om prinsessan i nutid. Publiken fick publiken känna av tolerans och hjärtesorg blandat med ungdomlig humor, medan föreställningen Åskådaren fick publiken att genomgå en känslomässig tidsresa till barndomen och lågstadiet. East Side Stories gav publiken en tjuvtitt i människors olika livssituationer, på samma gång som mångfald och empati människor emellan lyftes fram genom aktuella samhälleliga teman. Myriander av världar visade upp vackra kombinationer av dans och opera mitt bland förbryllande barn som satt med på scenen och deltog interaktivt i föreställningen. Föreställningen Guldet glänste genom opera, akrobatik och humor, bland budskapet om att guldet ibland finns närmare oss än var vi tror. En föreställning som var väldigt speciell i sitt konstnärliga uttryck var Mamman, då dockteater som konstform lyftes upp till nya nivåer.

Hemma igen i Helsingfors, tusen intryck senare, funderar kulturaktörerna nu vidare för att kunna implementera något i Finland. Ett gästspel från Sverige kunde berika och bredda det svenska kulturutbudet, trots det att det finlandssvenska kulturutbudet känns stort och kvalitativt just nu. Och det finns också tankar om att ett gästspel från Finland på Bibufestivalen kunde inspirera den svenska publiken i framtiden, eller hur?

Läs mera om och inspireras av Bibufestivalen på bibu.se.

Bild 1: Diskussion om möjliga sätt att arbeta med scenkonst som fokuserar på särskilda behov.
Bild 2: Skådespelarna efter föreställningen Guldet som visades på Helsingborgs stadsteater.
Bild 3: Luckans barnkulturproducenter Anna Keto och Elin Sundell.

Inlägget är skrivet av Elin Sundell, [email protected],
ansvarig för barnkulturverksamheten på Luckan.